SA PRESS CLUB
ADELAIDE
2 SEPTEMBER 1997

Professional fouls: misconduct in the mass media

I'm a lawyer, so let me start with a law: the Trade Practices
Act, section 52:

. A corporation shall not in trade or commerce
engage in conduct that is misleading or deceptive...

The Australian Competition and Consumer Commission has provided
me with the following summary of some of the successful
prosecutions conducted over the past year under Section 52:

. Telstra, which will have to pay $45 million in refunds
as a result of misleading telephone customers about
its maintenance plan:;

. Vales Wine Company, fined $165,000 for false claims as
to the vintage and description of its product:

. TNT Australia, which had to give an enforceable undertaking
after misleading representations as to its means of
transporting goods; and

. On-Clinic Australia, against which an injunction was
granted to restrain misleading representations about
its impotency treatments.

What you will notice is that none of those successful
prosecutions had as its defendant an Australian mass media
corporation. I1I'll tell you the reason for that shortly.

But first: the 1997 Media Watch rundown of the guilty among
our mass media - guilty of misleading or deceptive conduct
in trade.

These are just some of the serious transgressions we have
picked up and used in our programme so far this year - in
just five months:

First: Find a prejudice, and milk it dry...

. The Murdoch Sydney Telegraph's clone story from the
Murdoch London Sun original (well, hardly an original
there, either) putting flesh on the conjecture of
the saloon bar commentator:



Why don't we send out a few kids - cadet journalists,
typists, whatever - to prove that unemployment's a
crock? Tell them to say they're unemployed, unqualified,
but willing to try anything... they're neat, tidy, well-
spoken. They'll get jobs.

And they did (if you can call casual waitering and
telephone canvassing 'jobs') - thereby adding fuel to
the fires stoked by resentment and ignorance.

What a scoop! Four well-presented middle class kids,

with the ineffable confidence implicit in the self-
knowledge that they already have jobs, real jobs,
actually being accepted for minimum-wage drudgery in
preference to inarticulate, flannelette-shirted victims
of neglected western suburbs high schools. Who would have
thought it possible?

It's certainly not the crude, brutal bullying the

nasty bastards at Channel Nine's A Current Affair
inflicted on the Paxton kids -~ but it's not substantially
different.

And it is certainly false, misleading and deceptive.

Next: They'll never know the difference... for which you need
to understand that the television networks all maintain
overseas offices, not to cover overseas stories, but to have
a programme-buyer on the spot and - even more importantly -

a plausible justification for senior executives' junkets.

But those offices are made colorably necessary by posting a
journalist there, whose job is to repackage what has already
been pulled off the wok (that's insider-talk for satellite
transmitted material) unless, of course, it's a really big
story... in which case, the satellite footage goes straight
to air in its original package. It's in the repackaging that
the problems arise (but only if someone knows the difference).

. When there was an IRA bomb threat that halted the
running of the Grand National steeplechase at
Aintree, about 400km north of London, the
Australian networks' reporters-on-the-spot did
their pieces to camera in London streets...

- the ABC's man in a Nash terrace at Regents' Park;
- Channel 9's man in front of New Scotland Yard:;

. when Timothy McVeigh was on trial in Denver, Colorado
for the Oklahoma City bombing, the Australian networks'
reports were filmed in a Los Angeles street and in
Washington DC. For the latter, the ABC's man was
stood (it seemed to us very artfully) in front of
the J Edgar Hoover FBI building, but with his head



obscuring all but the last three letters of the name,
so that we saw "VER", and thought it was DEN-VER.

. Not that they actually say they're on the spot:
next time there's some plane crash in Alaska, and
the network's reporter is seen standing in front of
an airport hangar, you won't hear him (or her) sign
off with "Clark Kent in Anchorage, Alaska, for Seven

News"... no, it'll be "Clark Kent in the United States
for Seven News". Maybe not false, but undoubtedly
misleading.

As was the Seven Network's 'Witness' programme in which
Paul Barry pretended he was the reporter on a story
about the crash of TWA 800 off New York - a pretence
that required him to edit out of a BBC Panorama film
pictures of the real reporter, then insert his own piece
to camera, and lightly rewrite the BBC script (cutting
out all its references to TransAtlantic services) and
then revoice it.

But the princes, the nonpareils, the very quintessences of
this kind of sleight of hand - the professionals who put those
dissemblers in the shade - work (yes, they still do) for the
Seven Network's 'Today Tonight'.

. They, of course, are David Richardson, reporter, and
Chris Adams, producer, who put together a story to the
effect that Christopher Skase, the much-reviled Majorca
fugitive, is so powerful that the island's police force
runs interference for him, blocking the way of decent
Aussie journos bent on exposing the miscreant. So much in
the pocket of Skase are the Majorca cops, we were told,
that they harassed the representatives of truth, justice and
the ratings - searching their hotel rooms and setting up
roadblocks, all in order to snatch their incriminating
videotape that proved beyond doubt that Skase is fit and
well and ought to be extradited to Australia forthwith.

Only, as everybody knows, the whole thing was a fake.

The image of Richardson, at the wheel of a car speeding
around a roadblock, breathlessly declaring "Let's get

out of here!" was shot, not on Majorca, but - with
unconscious irony - in the theatrical district of Barcelona.
And there was no roadblock. Richardson was acting or - not
to put too fine a point on it - lying. So was his
co-conspirator, Adams.

That the executive producer of Today Tonight, Stewart
Richmond, was unaware of the dishonesty seemed, at
first, unlikely - but he claims complete ignorance,
and I must accept his word as that of a gentleman.



Channel Seven, with an admirable grasp of the realities
(if not of ethics) sent Richardson and Adams off on a
holiday for a month. That's all.

Many people have asked me: How did they think they would
get away with it? The first answer is that they were

very unlucky not to get away with it - it was only spotted
by a barrister friend of mine who happens to know
Barcelona like the back of his hand, and who pointed out
to me landmarks in the background, the police uniforms,
and suchlike dead giveaways.

And the second answer is that they did get away with it.

The perennial Chase-for-Skase is but one epitome of the

wholly unAustralian (or so we would like to believe) but time-
honoured journalistic tradition of kicking a man when

he's down, but make sure you've got steel tips on your boots...

. Everyone hates Mal Colston. Nobody's going to mumble
anything (not in the ranks of the mass media, anyway)
about presumptions of innocence and prejudging the
issues.

So: by all means victimise his family. Besiege his
home. Camp on his drive. Bring in a crane and a
cherrypicker so you can get pictures from the street.
Hammer on his door so you can film whoever answers it -
look at that guilty face - and, sooner or later, you'll
provoke an angry outburst in front of the cameras which
can then be shown in all its humiliating detail to the
whole nation.

They did all that, but it wasn't enough. They all got
footage when one of the Colston sons came out of the
house and walked down the drive to ask them to keep off
their private property, quite calmly and politely, but
was insulted, pushed and eventually provoked into an
angry response.

What did they do with the footage? They edited it,
changing the sequence of events and cutting out their
own misconduct to create a deliberately false, misleading
and deceptive report - and none worse than the reports
presented by Glen Milne, for Seven, and Laurie Oakes

for Nine. Media Watch was able to demonstrate the
dishonesty of the videotape editing, because we

obtained an unedited version. :

Not that any of that troubles the newspaper Jjournalists.
They routinely reorder events to suit themselves, and
the existence of television footage wasn't going to
change that.



The Murdoch Telegraph was sufficiently emboldened by the

events and the certitudinous belief that they could say

anything they liked about the Colston family that they used
“LPage 5

the following headline for the story:

PHOTOGRAPHER FELLED IN SCUFFLES AT THE RATHOLE.

And another who didn't quite get away with it is the long
lunch analyst for the Sunday Age and the Financial Review,
Stephen Downes.

What he didn't get away with was a conflict of interests
(one that needs to be explained to more than one Melbourne
journalist, truth to tell: there are a number to whom it has
been my melancholy duty to point out that being a paid
publicist for people flogging certains brands of cheese and
wine while at the same time holding themselves out as
impartial experts on those subjects in the editorial

columns of the Herald Sun, and endorsing with enthusiasm

the selfsame brands of cheese and wine, is not on).

And it's no answer to say that Downes, paid publicist

for Crown Casino restaurants and, later, allegedly
dispassionate reviewer of those same restaurants, was

"only writing about food, for God's sake". Certainly it's

a trivial occupation (the title 'food critic' always suggests
to me a man shouting at a sausage), but then - so is most
journalism as it is presently practised.

Next, some instances of what I might term sleight of hand.

. The Adelaide Advertiser has the cheek to run, on
Saturdays, a section called 'Insight'. That's a name
stolen from the pre-Murdoch English Sunday Times, where
it referred to their team of the world's finest
investigative journalists including, notably, Phillip
Knightley. They were the ones who shamed Distillers
over the Thalidomide litigation (at great cost to
their proprietor, but thank God they did), and told
the truth about Britain's Northern Ireland scandal,
among other work. It was customary for the Insight team
to devote months to researching their stories.

In the Advertiser's travesty of that kind of fearless
and honourable public-service journalism, Murdoch's
Adelaide paper produced 15 special reports on. South
Australia's economic future. An incredulous readership
was confronted with unrelentingly upbeat and optimistic
analysis that depicted Adelaide as the centre of the
world, with a limitless future in technology, culture,
and booming employment.



Only by examining the Hansard of a parliamentary
estimates committee could one learn - as Media Watch

learned - that the series of article was euphemistically

categorised as a 'joint venture' between the Murdoch
monolith and the South Australian government. The
Advertiser (whose staff reported, wrote, illustrated
and edited the articles) was paid $75,000 to include
them in the paper.

Not that the readers were told that. The intention was

that the readership would believe the series was genuine.

There has long been a Murdoch culture, born of necessity.

In a one-newspaper town (and most capital cities in Australia

are just that), it's a brave journalist who won't go along
with the Murdoch-first, ethics a poor second, philosophy.

A further instance from the Advertiser:

. AFL is Adelaide's game. Rupert's acquisition of
a large slice of Rugby League (it's perfect for
the gaping maw of television - rates well where
they know the game, satisfies quotas for local
production, and costs almost nothing to screen)
requires, though, that he set up a SuperLeague
team in Adelaide. And that he creates a following
for it.

Hence the Advertiser's front page, sports columns,
and principles (such as they might be) are subverted
to the cause. Murdoch-loyalty first, or what-are-you-
doing-in-your-next-job?

The culture's not materially different in the Packer
colossus. The English-speaking world's finest television
interviewer, Ray Martin, is pitchforked into the studio
with James Packer, probing him deeply with such questions
as "Would you like to propose to Kate Fisher now - live
on television?" (I gather that one wasn't in the script
and young Packer was a tad unhappy about it), but more
importantly reading out the Dorothy Dixers so that

Mark 3 can assure anyone who's listening (the whole of
Australia, in other words) that his father's corporation
has every right to take over Fairfax, and would never
interfere in the editorial judgment of the journalists.

. It was lese majeste, I suppose, for Media Watch
to counterpoint the spindoctored James Packer's
straight face with his father's sworn evidence
before a parliamentary inquiry to the effect that
he agreed his network ownership precluded him from
newspaper ownership, in the national interest, and
that he'd always believed a proprietor had a perfect
right to use his papers to push his own barrow.



If it's a crime for life to imitate art, they ought to
lock up Packer's 'A Current Affair' and Barcelona Tonight
on Seven, and throw away the key.

. We all laughed as the Frontline team created stories
(Mike's image needs a cripped child for his friend,
or one with AIDS - but he must have caught it in a
nice way), yet there was nothing funny when Ray
Martin imported a Papua New Guinean family with the
happily photogenic problem of Siamese twins under
no significant risk of dying when surgically separated
and Ray's deathless line about them coming to
Melbourne was "summer people in winter clothes";

and, this year, the invention of stories in the
tradition of Frontline is entirely unabated.

When Frontline had the victim of one of their entrapments
committing suicide, it wasn't funny - but it was

surely ironic. Less than two weeks ago, Ray Martin

was given the Packer spindoctors' script to read

(and there wasn't a word of apology in it) after

Mr Benny Mendoza hanged himself in his garage after
three days of hammer blow promos for ACA, followed by

a programme item that labelled him as a dishonest
television repairman. Martin's self-justification was

“we didn't hound him". No, but they did lie to him,
entrap him, and vilify him. Any mildly thoughtful
journalist would have realised that a man in Mr Mendoza's
position, and with his cultural background, might well
suicide after such a treatment. And his alleged
wrongdoing was a great deal less significant in the
scheme of things than theirs.

We've had people flown to quack clinics in Europe
and Israel, and the programmes declaring them to

be cured of cancer and heroin addiction (the latter
in the space of eight hours, even);

and we've had the scandal of Sandline - no, not that
Julius Chan betrayed his people by secretly setting
up mercenaries to assassinate the BRA leadership...
the scandal is that he didn't tell the truth to Ray.

Not that the ABC escapes the net. As we have had cause to
note:

. Robin Williams turned over his programme and his
credibility to the paid publicist for Uncle Bens'
dogfood;

. Paul Grabowsky didn't know there was anything wrong
with doctoring interviews to make it look as if he
had done them, when he hadn't;



. ABC radio programmes have been easy meat for publicists
generally, despite the practice having already been
exposed and forbidden - 3LO being possibly the worst
transgressor;

. and all programme commissioning procedures went out
the window when Bill Kelty pulled the old-mates act
on Brian Johns, and the Whitlam lectures deal saw
the ABC hand editorial control to outsiders.

Elsewhere, the Age labelled a boy on a motorbike as the
person who lit the Dandenong bushfires and - when that
turned into a fireball likely to consume most of their
defamation verdict allocation - how did they handle it?

. No apology. They blamed the police for their own
incompetence, and called the boy a hero in a
make-good story. They seem to have got away with it.

Editors of some Fairfax newspapers, unwilling to give
offence to a man they were sure would become their boss -
sooner or later - excised from news stories about companies
with poor records in corporate governance any reference to
Kerry Packer's PBL,

Rupert Murdoch flew into Sydney on one of his awe-inspiring
visits and, suddenly, his tabloid - which had John Howard
as a fatally gutless 90-pound weaking - saw the light, and
Little Johnnie became Mr Tough.

and in Canberra, when an anonymous government hatchetperson,
assigned to neutralise the Stolen Generation story by
smearing the character of Sir Ronald Wilson, what did the
press gallery do?

Did they expose the dirty-tricks practitioner? Did they tell
him (or her) they wouldn't have a bar of such cowardly
and unethical scandalising?

Did they what! They ran it.

Now that's a fair old litany of misconduct by people who
hold themselves out as guardians of the truth; people whose
professional code has this preamble:

Respect for truth and the public's right to
information are overriding principles for
all journalists..

People whose ethics forbid the suppression of relevant facts
from their stories, prohibit them from being influenced in
their professional duties by commercial considerations
including their employer's commercial considerations,

insist that they shall use only fair and honest means to



obtain their stories and pictures, and require that they do
their utmost to correct anything they've published or
broadcast that is found to be harmfully inaccurate.

And my overview has had to leave out journalistic

hypocrisy (exemplified by the tabloid populist attacks on
politicians' overseas junkets, but not on the emptying-out
of every Australian newsroom to join in the celebrations in
Hong Kong - a set piece that wasn't so much a story as a
Royal Visit outside broadcast in reverse;

as it has omitted proprietorial hypocrisy whenever the
Press Council (and it isn't often) produces an adjudication
with some potential for embarrassment;

and the shameful performance of the entire Australian mass
media in its treatment of the Pauline Hanson story. But
there isn't time to go into that.

What I have just reviewed was merely some of the ethical
breaches that are the stock-in-trade of Australian
journalists... not just a handful of the disreputable ones,
but the highest-profile, award-winning leaders of the game.

The important point I wish to make is that those are all
guotidian examples of Australian media purporting to do its
job. Each one is, to a greater or lesser degree, a disgrace.
Each one represents a betrayal of the trust that the
community reposes in its journalists, because it has no
choice. We don't trust them because they deserve our trust -
we trust them because we have no other means of obtaining
the information they hold themselves out as providing,
honestly and professionally.

Journalists form a particular group of ungquestionable
significance in the community - a group entrusted with the
exercise of considerable power. What they write and construct
has profound influences on how the community votes, how it
perceives itself, its level of tolerance and decency... and
in many other areas of perceptions that inform its daily life.

The community would not wish such power to be reposed in
people whose honesty, ability and personal standards are
guestionable. It is thus necessary that there be standards of
conduct for journalists, and that they be enforceable in a
system that includes public participation and appropriately
coercive powers.

There is far too much cheating and dishonesty in Australian
journalism, too many subtle and not-so-subtle conflicts of
interest, there is racism and there is deliberate exclusion

of contrary points of view - yet nothing happens to those who
are guilty of it. That's because the community, we consumers of
the mass media, have no right to bring the media to account for



the way it exercises its power and exerts its influence. When
they cheat, there is nothing we can do about it... and there is
no independent body with any responsibility to represent the
public interest.

The examples of Trade Practices actions that I gave at the
beginning offer no comfort: while advertisers (to whose
blandishments we are all naturally resistant) can be and

will be brought to account for misleading us, successive
Federal governments have chosen to protect media owners from
the operation of that law - as they have with the law of
privacy. The media have, in relation to their non-advertising
activities, been made exempt from a system of public-interest
regulation that applies to all other corporations.

Is it not the worst kind of humbug that the Australian
Competition and Consumer Commission can (and does) prosecute
mass media corporations for dishonesty in their promotional
activities, but is prevented by law from prosecuting media
dishonesty in their informational activities?

. Nationwide News (Murdoch) was fined $120,000 a year
ago for misleading the public on a "free" mobile
phone promotion (it would cost you $2000); and

. Network Ten negotiated an enforceable settlement
after being prosecuted for "advertorials" which
made false representations about a Gold Coast land
promction.

As a result of this government-granted protection for the

media as information-providers, and directly affected by the
ever-tightening concentration of ownership of our print and
electronic media, public confidence in media standards is
probably at its lowest level in living memory. With the creation
of new media, ownership concentration is certain to increase,
meaning that it is not only the journalists' conduct we need to
scrutinise - it is also that of their employers.

The latter is an area that has received no attention at all,
and that's probably because the politicians were at dinner with
the tycoons at the time. Actually, they were waiting on their
tables. They know their place.

Yet the public-interest issues of new media, multimedia, cross-
media ownership, monopolies, conflicts of interest and false and
misleading conduct in trade all scream out for a cogent set of
enforceable rules. That there are no such rules is, in itself,
the clearest evidence of their necessity: it proves the power of
the tycoons.



The Press Council (concerned only with print), a body with no
coercive powers and a stated unwillingness to assume any such
powers, a body which cannot even secure the participation of the
journalists in its deliberations, a body with a pitiful record
of dealing with public complaints, a lapdog which has solemnly
decreed that journalists certainly do not need facts (a belief
will be good enough) to justify the destruction of reputations
and whose Chairman had this to say last May:

The system of self-regulation works well, because
people here are telling us that the Fairfax newspapers
are superb examples of journalism. They're not
supervised, they're not regulated by the Government,
and work according to the Code of Practice established
by the Press Council and by the media at large.

The Australian Press Council is a body with which I need trouble
you no further.

Hard as you may find this to believe, one of the reasons given
by the chairman of the Press Council to justify the present
situation of the Australian mass media being unaccountable is
that Media Watch exists.

Whatever we may do at Media Watch, we certainly do not
accept the role of media policeman.

The Australian Broadcasting Authority, which has proved a
statutory enactment of laissez-faire, is - I note - soon

to be headed by none other than the present Chairman of the
Press Council. His impending appointment may explain why he
said this on 'First Wednesday':

What should be put in place of the cross-media

rules ... is a legal regime which removes the control
of who owns the media from government and puts it into
a body which operates under the rule of law...

That is, himself - as it turns out.

The journalists' own ethical tribunal is another entity of
little credibility. It boasts the doubtful achievement of
having one of its members plead guilty to criminal offences
concerned with forgery of bail documents in order to secure an
exclusive interview with a murderer.

At the same time he was forging the documents and lying to
police about what he'd done, his employer was putting up
$50,000 to secure the prisoner's bail. The journalist has
been dealt with by the criminal court, but his employer
will never be called to account.

So it can be seen that the formulation of an enforceable code
for media proprietors is no less urgent than one for the

- 11 -



practitioners.

There's something indecent about unaccountable journalists and
unaccountable owners demanding more power against the
community. They seek what they are pleased to call shield laws
(to shield them from us, no less) and reform of the only
protection the community has - the law of libel. To a degree,
they are getting what they demand. State by state, the public
is being dragged out of the system.

Juries have either been abolished, or denied any real role in
the process. The public, the tycoons have shouted at receptive
politicians (there's no need to shout, just whisper what you
want), the public is too stupid to understand the complexity of
free speech; it awards too much in damages. Government, buckling
to their own conflict of interests, listen - and do their
bidding. The attempts to agree on a uniform defamation code are
dominated by proposals to remove any privacy protection from the
law.

The shame of it is that only through the exercise of what the
mass media claim to be their business - free speech - will we
have change.

And that free speech will not take place in Australia's mass
media. When did you ever see them devoting time and space to
voices calling for their accountability?

Stuart Littlemore QC
Adelaide
2 September 1997



	IMG
	IMG_001
	IMG_002
	IMG_003
	IMG_004
	IMG_005
	IMG_006
	IMG_007
	IMG_008
	IMG_009
	IMG_010
	IMG_011

